ik heb in12 uur tijd een pakje shag gerookt hoe zit het met nicotine vergifiging?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (4)

Dat is flink, en zo wordt roken zelfs met shag een dure hobby ;-)

Nicotinevergiftiging (in milde vorm) merk je vooral aan het feit dat je heel licht wordt in je hoofd, draaierig en misselijk, eventueel met braken. Als je daar last van hebt, kun je beter wat minderen. In mijn ervaring heb je daar met shag minder snel last van dan met sigaretten of nicotinevervangers, maar uitgesloten is het natuurlijk niet. Een tijdje niet of wat minder roken, en de overdosis verdwijnt vanzelf weer. Is het echt ernstig, dan kun je zelfs in coma raken.

Een echte ernstige nicotinevergiftiging veroorzaakt door shag roken alleen echter, heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Dat risico is groter bij kleine kinderen die tabak of sigaretten 'eten', en 'stoppers' die teveel nicotinepleisters/kauwgom gebruiken en daarbij ook nog blijven roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nicotine vergiftiging door roken is praktisch onmogelijk, helemaal voor rokers (het lichaam bouwt vrij snel resistentie op voor nicotine).

Wanneer er wel sprake is van nicotine vergiftiging zijn de voornaamste symptomen: Misselijkheid en braken. Brandend gevoel. Stuiptrekkingen. Buikpijn. Diarree. Hoofdpijn. Zweten. Zwakte. Duizeligheid. Verwardheid.

Bij een fatale dosis nicotine is verlamming van de ademhaling de doodsoorzaak.

Maar nogmaals: De kans dat je als roker een acute overdosis nicotine binnenkrijgt door te roken is nihil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de vergiftiging zit het goed.
12 jaar geleden
Als roker ben je sowieso in een permanente staat van nicotinevergiftiging, maak je wat dat betreft niet te veel zorgen.

Het feit dat je (zo veel) rookt is wel zorgelijk, denk eens rustig na over je toekomst: Het kost je een vermogen, is slecht voor je conditie, het levert je nauwelijks iets op maar vergroot wel je kansen op allerlei ernstige ziektes.